Od 25 grudnia 2014 r. obowiązuje nowa ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. poz. 827).* W szczególności zmianie uległ zakres podstawowych obowiązków informacyjnych przedsiębiorcy w sprzedaży konsumenckiej oraz handlu elektronicznym (on-line).
W przypadku handlu elektronicznego zmianie (uaktualnieniu) będzie podlegał Regulamin sprzedaży sklepu internetowego wraz z formularzami np. regulamin promocji cenowych, formularz reklamacyjny, wzór formularza odstąpienia od umowy, prawo odstąpienia od umowy. Przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową zawieraną poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość o wszystkich informacjach określonych w art. 8 wspomnianej ustawy.
Lista obowiązków powiększyła się z dotychczasowych dziewięciu pozycji do ponad dwudziestu.
Uprawnień konsumentów, a także obowiązków nałożonych na przedsiębiorców w związku z zawieraniem umów poza lokalem przedsiębiorstwa, nie stosuje się do umów, których kwota do zapłaty nie przekracza 50 zł. Jednocześnie należy podkreślić, iż przepisy określone w ustawie o prawach konsumenta dotyczące obowiązków przedsiębiorców i uprawnień konsumentów w umowach zawieranych w sposób tradycyjny, poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość nie znajdują zastosowania do wszystkich umów, stosownie do zapisów art. 4 ustawy.
Nałożone zostały również na przedsiębiorców nowe obowiązki dot. m.in. zakazu doliczania opłat za rodzaj płatności czy też obowiązek uzyskania zgodny na dodatkowe płatności. Nastąpiła również zmiana okresu odstąpienia od umowy (14 dni kalendarzowych bez podania przyczyny). Zmienione zostały zasady reklamacji towaru konsumpcyjnego (rzeczy ruchomej), gdzie jedną z najistotniejszych decyzji konsumenta jest wybór podstawy prawnej reklamacji: rękojmi albo gwarancji. Można powiedzieć, że ustawa to wprowadzając szereg zmian i nowych rozwiązań w zakresie sprzedaży konsumenckiej, ingeruje również w warunki techniczne, które przedsiębiorca musi zapewnić dla konsumenta np. jeżeli do zawarcia umowy (złożenia zamówienia) używa się przycisku lub podobnej funkcji, to musi być ona oznaczona słowami „ZAMÓWIENIE Z OBOWIĄZKIEM ZAPŁATY”, lub innym równoznacznym sformułowaniem. Jeżeli przy zawarciu umowy nie zostały zapewnione takie warunki, uważa się ją za niezawartą.
W przypadku nieuczciwych praktyk wprowadzających w błąd to na przedsiębiorcy spoczywa ciężar dowiedzenia, że zarzucana praktyka nie wywołuje takiego skutku ani nie może go wywołać. Ma to istotne znaczenie dla konsumentów, ponieważ ułatwia im drogę sądową do dochodzenia ewentualnych roszczeń w razie niezgodnego z prawem działania przedsiębiorcy.
Czuwanie nad przestrzeganiem zbiorowych interesów konsumentów należy do ustawowych zadań Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w ramach postępowania administracyjnego uprawniony jest do wydawania wiążących rozstrzygnięć m.in. może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową: do 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary za każdą udowodnioną praktykę.
Mając powyższe na uwadze, każdy przedsiębiorca realizującą sprzedaż konsumencką powinien zapoznać się z nową ustawą o prawach konsumentów, a jeżeli prowadzi sklep internetowy dokonać niezbędnych zmian.
W ramach współpracy z kancelarią prawną, dla przedsiębiorców przygotowujemy regulamin sprzedaży sklepu internetowego wraz z niezbędną dokumentacją, zgodnie z wymaganiami nowej ustawy.
Zapraszamy do współpracy
*przepisy ustawy o prawach konsumenta nie mają zastosowania jeżeli stronami umowy są: tylko i wyłącznie przedsiębiorcy lub tylko i wyłącznie konsumenci
Źródło: Przepisy konsumenckie dla przedsiębiorców, UOKiK, październik 2014 r.
02-554 Warszawa
Al. Niepodległości 138 lok. 6